Hari Kedua... (sambungan #5)


Saung Angklung Udjo


Dari Pasar Baru, kami bergegas ke Saung Angklung Udjo untuk melihat persembahan mereka yang akan bermula tepat pada pukul 3 petang. Jadi Ndang bawa kereta memang cekap habis.. segala ceruk jalan, perumahan dan padang beliau lalu.. Potong sana dan sini.. sempat juga kami sampai tepat pada masanya.. 



Ingat yea.. kalau anda bercuti ke Bandung, kalau boleh datangla sini..., 




lagi-lagi kalau anda datang dalam kumpulan yang ramai dan bawa budak kecik.. sebabnya disini bila kita menonton persembahannya nanti, kita akan turut diberi peluang untuk mencubanya sekali.. 



Saung Angklung Udjo ialah tempat dimana mereka menghasilkan Angklung dan juga memberikan persembahan menggunakan Angklung, ianya budaya masyarakat Sunda. 

Saung Angklung Udjo diasaskan pada tahun 1966 oleh Udjo Ngalagena dan istrinya Uum Sumiati, dan yang bestnyer kan.. ramai kanak-kanak terlibat dengan persembahan nie.. 

lebih menarik, kesemua mereka adalah dari keturunan Udjo Ngalagena.. langsung tiada melibatkan orang luar.. hebat kan? Cucu cicit beliau yang mewarisi apa yang diusahakan oleh mereka..


Info selanjutnya anda boleh baca disini: http://id.wikipedia.org/wiki/Saung_Angklung_Udjo

Cantik tau dekorasi tempat ini... sebaik masuk anda pasti akan terkesima dengan design bangunannya.. 



Bayaran masuk akan dikenakan Rp.80,000 lebih kurang RM26 untuk seorang dewasa.. anak kami percuma. 

Selesai mendaftar, anda akan diberi Angklung bersaiz mini setiap seorang sebagai tiket.

Masuk sahaja anda akan dapat complimentary drinks.. Mama Tot pilih Bandrek nie.. sebab ingatkan macam Teh Tarik, rupa-rupanya minuman ini ialah campuran gula, cili dan halia, n lepas rasa sangat nyesal sangat.. haha.. 


Nasiblah mak boleh minumkan.. kalau tak memang tak terhabiskan air tu.. 

Selain Bandrek, ada pelbagai minuman lagi dihidangkan.. Teh Botol minuman popular Indonesia dan juga Teh Fruity. Fruit Tea tu sangat sedap.. rasa macam air epal.. 



Kalau anda lihat ini.. cantik tak?


Untuk pengetahuan, ini bukanlah enterance masuk ke Saung Angklung Udjo, tapi ini ialah laluan untuk ke toilet.. hahaha

Papa Tot kata, kaum bapa kalau nak try gune toilet pintu koboi.. bole la.. tapi sambil tu kene nyanyi untuk kasitau ade orang kat dalam.. takut org lain terjah masuk nanti.. erk!

**********

Selesai mengagumi tandas, maka persembahan pun bermula..

kesemua cucu cicit pengasas berkumpul memperkenalkan diri mereka..



pelbagai gimmic dibuat.. hebat sangat!


Memang asyik betul mendengar alunan alatan musik tradisional mereka.. 

Gadis bertudung dan berbaju merah itu pengacara yang juga salah seorang cucu pengasas.. sangat berbakat dalam mengacarakan persembahan ini.



Maka bermulalah persembahan tarian dari kesemua cucu - cicit..


Topeng yang mereka pakai tu.. ianya dipakai tanpa menggunakan gam atau plaster.. tapi di gigit satu kayu yang terkeluar dari bahagian dalam.. 

Menari dekat 10 minit tak lenguh ke rahang tu dik?




Pengacara sedang memberi penerangan tentang maksud tarian adik - adik ini tadi..



Seterusnya persembahan dari adik - adik comel pula.. nampak biasa sahaja kan.. tapi sebenarnya mereka membuat persembahan menggunakan dua unit angklung setiap seorang.





Selesai persembahan dari adik - adik yang comel nie.. mereka semua terus berlari ke satu sudut mengambil setiap seorang satu angklung.. kami ingatkan lagi satu gimmic, nak tambah supaya jadi 3 angklung setiap sorang..

Rupa - rupanyer setiap pengunjung yang datang di beri satu angklung seorang.. wahh ini turn kita pula main Angklung nie..


Setiap angklung diberi, ade nombor padanya, yang ini Papa Tot dapat, iaitu No. 6.. sama ngan Mama Tot dan Ibu kesayangan..

Tujuan nombor itu ialah apabila ditunjukkan di kat depan kite not musik untuk angklung, kite akan bermain ikut nombor itu.


Waktu nie memang seronok! Gamat dengan gelak ketawa dari semua pengunjung.. . 

Macam - macam lagu dimainkan.. sampai lagu Omputeh pun ada... 

Boleh nampak tekunnya para pengunjung yang datang..

masing - masing cemas dan excited at the same time..

takut terlepas nombor tak sempat bunyikan angklung..



Lepas kite dah tahu betapa susahnyer nak bermain Angklung nie.. 

Persembahan diteruskan dengan cucu - cicit remaja pulak... mereka datang 20 angklung setiap sorang untuk dimainkan.. bayangkanlah kami betapa kagumnya kan...

Di akhir persembahan, cucu cicit akan menajak pengunjung menari bersama... waktu nie kami cepat -cepat cabut (hehe)


Kami terus berjalan di kawasan sekitar..



melihat sendiri pembuatan angklung dari bahan alami iaitu buluh.



Selepas itu bagi akhir lawatan kami ke sini, kami ke kedai cenderamata..


Harga boleh tahan mahal.. tapi kalau tak beli rugi jugak.. jadi kami pilihlah yang unik dan tak mahal sangat untuk dibuat kenang-kenangan.





Selesai bershopping, maka kami pun pulanglah ke hotel untuk solat dan merehatkan badan sebelum keluar semula untuk makan ke tempat yang Ndang  rekemenkan.